06 – 44 29 41 67 info@focusopklanten.nl

Eerder deze week was ik bij een DDMA*) update over de aanstaande e-Privacy Verordening (ePV). Deze nieuwe Europese wet die de privacy bij elektronische communicatie regelt, gaat onder andere om e-mail, whatsapp, sms en telemarketing.

Volgens het DDMA kan de e-Privacy Verordening nog wel eens méér impact gaan hebben op de werkzaamheden van marketeers dan de AVG (GDPR). Dat komt doordat de wet de regels bepaalt per marketingkanaal.

Zo lijkt het vrij zeker dat er een opt-in regime gaat komen voor telemarketing. Daarbij is de hoofdregel dat je personen niet ongevraagd mag bellen met een commercieel doel. Het is nog de vraag of de huidige uitzondering voor bestaande klanten en ex-klanten, dan wel donateurs overeind blijft.

Van push naar pull

Vanuit klantperspectief ben ik erg enthousiast over strengere regels voor push-kanalen. Immers, wie vindt het nou prettig om ongevraagde reclameboodschappen en giftverzoeken voorgeschoteld te krijgen? Dit plaveit de weg voor versnelde implementatie van pull-communicatie en pull-kanalen, voor vragen stellen en luisteren, voor verleiding, en dus voor nog beter afstemmen op de klant. Het digitale kanaal is daar bij uitstek geschikt voor. Het is flexibel, snel, en veel goedkoper dan direct mail brieven en telefoontjes. Al gaat de kost voor de baat uit natuurlijk.

Adverteerders lijken er anders naar te kijken. Die zien zich beperkt in hun werving, en zien hun business cases instorten. Maar is dat wel zo? Mijn stelling is dat je dat vooral zelf in de hand hebt. Op de korte termijn werf je wellicht minder klanten, heb je minder volume. Maar wanneer je als bedrijf tijdig omschakelt naar digital marketing en afstemt op de consument, dan geloof ik dat de kwaliteit van de klantrelatie juist toeneemt, en de retentie sterk verbetert. Kwaliteit ten koste van kwantiteit. Prima toch!?

*) Het DDMA is de branchevereniging voor data en marketing