06 – 44 29 41 67 info@focusopklanten.nl

Eerder deze week was ik bij een DDMA* update over de aanstaande e-Privacy Verordening (ePV). Deze nieuwe Europese wet die de privacy bij elektronische communicatie regelt, gaat onder andere om e-mail, whatsapp, sms en telemarketing.

Volgens het DDMA kan de e-Privacy Verordening nog wel eens méér impact gaan hebben op de werkzaamheden van marketeers dan de AVG (GDPR). Dat komt doordat de wet de regels bepaalt per marketingkanaal.

Zo lijkt het vrij zeker dat er een opt-in regime gaat komen voor telemarketing. Daarbij is de hoofdregel dat je personen niet ongevraagd mag bellen met een commercieel doel. Het is nog de vraag of de huidige uitzondering voor klanten, dan wel donateurs overeind blijft.

Van push naar pull

Persoonlijk ben ik enthousiast over strengere regels voor push-kanalen. Immers, wie vindt het nou prettig om ongevraagde reclameboodschappen en giftverzoeken voorgeschoteld te krijgen? Dit plaveit de weg voor versnelde implementatie van pull-communicatie en pull-kanalen, voor vragen stellen en luisteren, voor verleiding, en dus voor nog beter afstemmen op de klant. Het digitale kanaal is daar bij uitstek geschikt voor.

De enige setback van de middag was dat ik maar 1 bitterbal kreeg bij de borrel. 😉

*Het DDMA is de branchevereniging voor data en marketing